کترینگ رفتاری
logo-top main1_03-e1424338564946 /

هفت راه‌حل مشکل اعتیاد به اینترنت

اعتیاد به اینترنت
ژانویه 03 2017

هفت راه‌حل مشکل اعتیاد به اینترنت

سالن یار

دوهفته نامه راز- گیتی شهیدی: مشکل جدی اعتیاد به اینترنت این روزها بسیاری از مردم را به دام خود انداخته است. این مقاله برای کسانی نوشته شده است که حتي وقتي به‌شدت خوابشان می‌آید، نمی‌توانند از پشت رايانه برخيزند و به بستر بروند.

حل مشکل

حل مشکل به‌دست خودتان یا با کمک و حمایت خانواده مستلزم این است که قبل از این‌که دیر شود و به مرحله‌ای برسید که مجبور شوید برای درمان هزینه‌ای هنگفت بپردازید، به این کار مبادرت ورزيد.

  • برای کاربران وب: می‌توانید یک ساعت از وقتی را که با رايانه سرگرم بودید، صرف مشورت‌گرفتن از یک مشاور کنید. این كار به‌خودی‌خود مشکل را حل نمی‌کند، اما به كمك آن آسان‌تر می‌توانيد مشکل اعتیاد به اینترنت را رفع کنيد و درمانتان به وقت کمتری نیاز دارد؛ دست‌كم تا زمانی که اعتیاد برطرف شود.
  • از قبل مقدار زمانی را که می‌خواهید با رايانه کار کنید مشخص كنيد. اگر در اجرای حد و حدود جدید زمان استفاده از رايانه مصمم نباشید، تلاش شما برای تغییر این عادت بی‌فایده خواهد بود. از حالا به بعد چقدر می‌خواهید از رايانه استفاده کنید؟ هدفتان از استفاده از رايانه چیست؟ اول این را مشخص کنید و بعد به‌سراغ رايانه بروید.
  • در كنار اقوام و دوستانتان خود داشته باشید. از خانواده‌ی خود بخواهید به شما اهمیت بدهند و زمان آنلاین‌بودن شما را محدود کنند. زمانی را طبق ساعت و دقیقه مشخص کنید و هیچ بهانه‌ای برای افزايش این زمان نیاورید. وقتی زمان شما به پایان رسید، در هر حالي كه هستيد، رأس زمان تعیین‌شده از پاي رايانه بلند شويد.
  • گذرواژه‌ي رايانه‌تان را به خانواده يا هم‌اتاق خود بدهید. وقتی با عضوي از خانواده یا هم‌اتاق خود به توافق رسيديد که به شما کمک كند، گذرواژه‌ي رايانه‌ي خود را به او بدهید تا هر وقت وسوسه شدید از رايانه استفاده کنید مجبور باشید به سراغ او برويد و در دسترس‌نبودن او، اتصال شما به اينترنت را به تأخیر بیندازد.
  • ترتیب انجام‌دادن کارهای روزمره‌ي خود را تغيیر دهید. اگر در دام سركشي دايمي به صندوق پست الكترونيكي خود افتاده‌اید و هم صبح که از خواب بیدار می‌شوید، هم وقتی از محل کار به خانه برمی‌گردید این کار را می‌کنید، دلتان می‌خواهد از پشت رايانه بلند شوید اما نمی‌توانید. پس سعی کنید روال انجام کارهایتان را تغییر دهید. ابتدا کارهای منزل و روزمره را انجام دهید و سعی کنید بیشتر وقت خود را با اعضاي خانواده و فرزندانتان سپری کنید. بعد سري هم به اینترنت بزنيد.
  • از رايانه برای تفریح استفاده نکنید. انگیزه‌ی كسب احساس خوب از كار با رايانه را در خود از بین ببرید و از آن فقط به‌منظور انجام کارهاي اداري و تجاری مهم استفاده کنید. بازی‌های رايانه‌اي روی آن نصب نکنید و با خود عهد ببندید تا يكي دو ماه از شبکه‌های اجتماعی و دیگر پايگاه‌های تفریحی فاصله بگیرید.
  • میزان پیشرفت خود را بسنجید. به خود یادآوری کنید که چقدر از زمان استفاده از اینترنت را کاهش داده‌اید و آن را با مقداری که برای خود تعیین کرده‌اید مقایسه کنید. چنانچه پيشرفته كرده‌ايد، بدانيد کار بزرگی صورت داده‌ايد و هفته‌ی بعد بهتر هم می‌شوید.

به‌كاربستن اين نکات باید زندگی شما را متعادل‌تر کند.

آزمون اعتیاد به اینترنت

از کجا متوجه می‌شوید به اینترنت معتاد شده‌اید یا نه؟ آزمون اعتیاد به اینترنت اولین معیار قابل اعتماد برای سنجش میزان اعتیاد شما به اینترنت است.

به‌منظور سنجش سطح اعتیاد خود، طبق اين معیار به سؤالاتي كه در ادامه مي‌آيد پاسخ دهید:

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار متوجه شده‌اید بیشتر از زمانی که در نظر داشتيد، در اینترنت بودید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار به این دليل که سرگرم اینترنت بوده‌اید از کارهای منزل غافل شده‌ايد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار هیجان گشت‌وگذار اینترنت را به اين ترجیح داده‌اید كه در كنار همسرتان باشيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. حضورتان در شبكه‌هاي اجتماعي چگونه است؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. اعضای خانواده‌ی شما یا کسانی که در زندگی شما حضور دارند چه اندازه از این‌که شما وقت خود را در اینترنت می‌گذرانید گله‌مندند؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار پيش آمده به علت زمانی که در اینترنت صرف می‌کنید نمره‌هاي درسی (يا عملكرد شغلي) شما افت کند یا تکالیفتان (يا كارهايتان) را درست انجام نداده باشيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار پيش آمده قبل از این‌که کار ضروری دیگری انجام دهید ابتدا سري به صندوق پست الكترونيكي خود زده باشيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار میزان بهره‌وری و عملکرد شغلی شما تحت تأثیر استفاده‌ی زیاد از اینترنت قرار می‌گیرد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چندر بار شده وقتی کسی از شما پرسيده در اینترنت چه می‌کنید، حالت دفاعی و محافظه‌کارانه به خود گرفته باشيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. آيا سعي مي‌كنيد افکار آزاردهنده‌ی زندگی خود را با مراجعه به اینترنت فراموش کنید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  • چند بار خود را مشتاق مراجعه‌ی مجدد به اینترنت یافته‌اید آن هم پس از این‌که تازه از اینترنت خارج شده بودید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار شده فکر کنید که زندگی بدون اینترنت کسالت‌آور، پوچ و خالی از لذت است؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. وقتی در اینترنت هستید، اگر کسی مزاحم شما شود چقدر ناراحت و عصبانی می‌شوید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار پيش آمده اینترنت اجازه ندهد به‌موقع بخوابيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. وقتی در اینترنت نیستید چقدر در فکر آن هستيد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار شده وقتی در اینترنت بودید با خود گفتید «چند دقیقه‌ی دیگر خارج می‌شوم» اما نشدید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار سعی کرده‌اید زمان حضور در اینترنت را کاهش دهید؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. چند بار تصمیم گرفته‌اید به‌جای این‌که با دوستانتان بیرون بروید وارد اینترنت شويد؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

  1. آيا وقتی اینترنت قطع است و شما به اینترنت وصل نیستید، افسرده و عصبی مي‌شويد و بي‌صبرانه انتظار مي‌كشيد دوباره اینترنت وصل شود؟

به‌ندرت: 1

گاهی: 2

بارها: 3

بیشتر اوقات: 4

همیشه: 5

بعد از پاسخگویی به سؤالات، اعداد به‌دست‌آمده را جمع کنید و امتیاز نهایی را به‌دست آورید. هر چه امتیاز شما بیشتر باشد، سطح اعتیاد شما به اینترنت بالاتر است.

مقیاس کلی سنجش امتیازات:

20-49 امتیاز: کاربر متوسط محسوب مي‌شويد. بارها پيش آمده كه حضورتان در اينترنت کمی طولانی شده باشد؛ اما بر نحوه‌ي استفاده‌ی خود تسلط داشته‌اید.

50-79 امتیاز: به علت استفاده از اینترنت ممکن است گاهی با مشکل مواجه شوید. باید به تأثیر کامل اینترنت در زندگی‌تان توجه کنید و مراقب باشید.

80-100 امتیاز: استفاده از اینترنت صدمه‌ای عمده به زندگی شما می‌زند. باید تأثیر اینترنت را در زندگی خود ارزیابی کنید و به رفع مشکل جدی ناشي از این عادت مضر بپردازید.


برای درج آگهی در سایت سالن یار و مجله راز با مدیر تبلیغات دو هفته نامه پرتیراژ و قدرتمند”راز” علی نظامی فرد تماس بگیرید. 
شماره تماس : 09194403319

Leave a Reply

Your email address will not be published.