روش‌هايي ساده كه تحقق اهدافمان را آسان مي‌كنند!

dart hit the dead centre of the target
ژانویه 03 2017

روش‌هايي ساده كه تحقق اهدافمان را آسان مي‌كنند!

سالن یار

دوهفته نامه راز: خيلي از آدم‌ها، هم از اهداف خوش‌شان مي‌آيد و هم از آن متنفرند! براي اين از اهداف خوش‌شان مي‌آيد كه اهداف به آن‌ها انگيزه‌ي پيشرفت و ارزيابي آن را مي‌دهند، اما چون اغلب مردم نمي‌توانند به هدف‌هاي خود برسند، نااميد و سرخورده، و درنهايت از اهداف متنفر مي‌شوند. اين درست نيست.

به همين دليل، مي‌خواهيم روش‌هايي ساده معرفي كنيم كه با استفاده از آن‌ها قادريم اهدافمان را چنان برنامه‌ريزي كنيم كه تحقق‌پذير باشند. آخر، اگر هدفي دست‌نيافتني باشد به چه درد مي‌خورد؟! با استفاده از نكات ساده‌اي كه در پي مي‌آيند، مي‌توانيد تضمين كنيد كه در سال آتي تحولي در زندگي خود ايجاد خواهيد كرد.

تمركزتان را محدود كنيد. درست است، از كم شروع كنيد. دو يا سه حوزه‌ي مهم را كه مي‌خواهيد به آن‌ها بپردازيد، انتخاب كنيد. خيلي از آدم‌ها به خودشان مي‌گويند: «مي‌خواهم چنين و چنان كنم» و درنهايت هيچ كاري هم انجام نمي‌دهند! به قول معروف: يك‌كاره به همه كار، همه‌كاره به هيچ كار! اگر بخواهيد در آنِ واحد به چند كار بپردازيد، هيچ‌يك از آن‌ها خوب و درست از آب درنمي‌آيد. پس، براي شروع بر دو سه مورد تمركز كنيد تا (هرچند اندك) در اين حوزه‌ها پيشرفت كنيد. ابتدا اين حوزه‌ها را در نظر داشته باشيد: جسمي، عقلي، احساسي، روحي و معنوي، مالي و مناسبات اجتماعي. بايد به كدام حوزه‌ها بيشتر بپردازيد؟ حالا، ببينيد كدام حوزه‌ها بايد در صدر فهرست اصلاحي‌تان قرار بگيرد. فقط بر دو يا سه حوزه تمركز كنيد و باقي را بگذاريد براي بعد.

با درنظرداشتن هدف بلندمدت بر اهداف كوتاه‌مدت تمركز كنيد. آيا مي‌خواهيد سي‌وپنج كيلوگرم وزن كم كنيد؟ بسيار خوب، در بلندمدت اين كار را خواهيد كرد. اما راجع به هدف كوتاه‌مدت خود بينديشيد. به فكرِ كم‌كردن سي‌وپنج كيلوگرم در هجده ماه نباشيد. در فكر كم‌كردن دو كيلوگرم در ماه باشيد. اين كار دو فايده دارد. اول، شما را ملزم مي‌كند سريع دست‌به‌كار شويد. بدين‌ترتيب، به‌جاي اين‌كه سهل‌انگاري كنيد و در پايان ماه اول بگوييد: «خوب، هنوز هفده ماه وقت دارم تا سي‌وپنج كيلوگرم كم كنم»، (كه اين مهلت عاقبت تبديل مي‌شود به دو ماه وقت براي سي‌وپنج كيلوگرم وزن كم‌كردن!) براي تحقق هدف خود فقط چهار هفته وقت داريد. اين روند، تحقق هدف بلندمدت را ساده‌تر مي‌كند. دوم، دستيابي به اهداف كوچك‌تر موجب مي‌شود طعم خوش پيروزي را بچشيد و انگيزه‌ي مضاعفي براي پيروزي نهايي حاصل كنيد.

وقتي به هدف خود رسيديد به خودتان پاداش دهيد. وقتي ظرف يك ماه دو كيلوگرم وزن كم كرديد، يك بستني بزنيد توي رگ! اما فقط يكي! سپس، برگرديد سروقتِ هدفي كه براي ماه بعد در نظر داريد. اين كار باعث مي‌شود كمي مزه و تفريح چاشني روند خويشتن‌داري‌تان كنيد. وقتي اوضاع طاقت‌فرسا شود، اين پاداش باعث دلخوشي شما مي‌شود و به خودتان مي‌گوييد: «دو هفته‌ي ديگر، دو كيلوگرم ديگر كه كم كنم، آن وقت…»

همين! مطمئنم به همين سادگي از پس آن برخواهيد آمد.

حالا، اجازه دهيد توضيحاتي به آنچه تا اينجا مطرح شد بيفزايم.

  1. لقمه‌ي بزرگ‌تر از دهانتان برنداريد! به‌جاي اين‌كه بگوييد: «مي‌خواهم عادت خوردن سه بشقاب برنج در روز را به‌كل كنار بگذارم»، بگوييد: «مي‌خواهم حجم برنج خودم را به يك بشقاب و نيم در روز كاهش دهم.» وقتي به هدف‌هاي اوليه برسيد هميشه فرصت داريد كه تصميم‌هاي جدي‌تري بگيريد. پس ابتدا با پيروزي‌هاي كوچك كام خود را شيرين كنيد. به‌جاي اين‌كه بگوييد: «مي‌خواهم سي‌وپنج كيلوگرم وزن كم كنم»، بگوييد: «مي‌خواهم ده كيلوگرم وزن كم كنم.»
  1. در زمان‌بندي دقيق باشيد. همين‌طوري نگوييد: «مي‌خواهم ده كيلوگرم كم كنم.» بگوييد: «تا اول شهريور مي‌خواهم ده كيلوگرم كم كنم.» بدين ترتيب، وقتي در واسط تيرماه براي خريد كردن به فروشگاه مي‌رويد و بستني‌ها به شما چشمك مي‌زنند، به خودتان نهيب خواهيد زد: «نه، فقط پنج كيلوگرم ديگر مانده كه بايد تا يك ماه و نيم آينده كم كنم و خيال ندارم خرابش كنم!»
  2. برگه‌هاي حاوي اهداف خود را در جايي نصب كنيد كه هر روز جلوي چشمتان باشد. اين كار باعث مي‌شود همواره اهدافتان را مد نظر داشته باشيد. به‌عنوان مثال، قبل از اين‌كه يك پرس چلوكباب سلطاني سفارش دهيد، كاغذِ لاي كيف پولتان به ياد شما مي‌آورد كه در حالِ كم‌كردن وزن هستيد و بايد به سراغ غذايي سبك‌تر برويد. اين كار باعث مي‌ شود اراده‌تان بر هوستان غالب شود.
  3. از كسي كه برايش احترام قايليد، بخواهيد شما را در اين راه تشويق كند. اين شخص در طول راه، طبق قراري كه از پيش با هم گذاشته‌ايد، بايد از شما بپرسد كار چگونه پيش مي‌رود.

اما به ياد داشته باشيد كه او بايد فردي مشوق باشد تا چنانچه خرابكاري كرده يا كم آورده‌ايد، بگويد: «خوب، اشكال ندارد، فردا دوباره از نو شروع كن» و اگر پيشرفت‌تان قابل توجه بود، بگويد: «آفرين، كارت خيلي عالي است. هفته‌ي بعد دوباره ازت خبر مي‌گيرم.»

  1. يك يار و همراه پيدا كنيد. بله، كسي را پيدا كنيد كه قصد دارد همان كار را انجام دهد (يا درصورت لزوم بخش ديگري از كار را در دست بگيرد). فقط خاطرجمع شويد كه او هم به‌راستي در فكر تحول و پيشرفت است. درغيراين‌صورت، گله و شكايت خواهد كرد كه كارها سخت پيش مي‌رود و به‌اين‌ترتيب، شما را هم دلسرد مي‌كند.
  2. از منافعي كه تحقق آن هدف به همراه خواهد آورد فهرستي تهيه كنيد. به‌عنوان مثال، اگر هدفتان كاهش وزن است، اين منافع را مي‌توان برايش برشمرد: احساس خوشايند، اعتمادبه‌نفس بيشتر، دوباره جوان به نظر رسيدن و… يا اگر هدفتان ترك‌كردن سيگار است مي‌توانيد اين منافع را برايش فهرست كنيد: تنفس بهتر، خوش‌بوشدن دهان، ازبين‌رفتن لكه‌هاي قهوه‌اي انگشتان دست، كم‌شدن چين و چروك پوست، ازبين‌رفتن قرمزي چشم، افزايش طول عمر و … اين كار به شما كمك مي‌كند منافع ناشي از تحقق هدفتان را پيش چشم داشته باشيد.
  3. درصورت موفقيت پاداشي براي خود در نظر بگيريد؛ كوچك يا بزرگ، فرقي نمي‌كند. اگر ده كيلوگرم وزن كم كرده‌ايد، به صرف شام بيرون برويد و دلي از عزا درآوريد. سپس برگرديد سرِ كم‌كردن ده كيلوگرم بعدي. اگر قصدتان ترك‌كردن سيگار است، به يك سفر كوتاه برويد. به‌هرترتيب، پاداشي براي خودتان در نظر بگيريد يا بگذاريد همسر يا دوست‌تان از آن پاداش منتفع شود. سپس لذتش را ببريد.

برای درج آگهی در سایت سالن یار و مجله راز با مدیر تبلیغات دو هفته نامه پرتیراژ و قدرتمند”راز” علی نظامی فرد تماس بگیرید. 
شماره تماس : 09194403319

Leave a Reply

Your email address will not be published.