کترینگ رفتاری
logo-top main1_03-e1424338564946 /

اضافه‌وزن خود را بر اساس ژنتيك درمان كنيد

درمان اضافه وزن
دسامبر 31 2016

اضافه‌وزن خود را بر اساس ژنتيك درمان كنيد

سالن یار

دوهفته نامه راز: گاه به نظر می‌رسد تلاش برای کاهش وزن مانند واردشدن در یک چرخه‌ی معیوب است: با نوعی رژیم غذایی، چربی‌های اضافی از بین می‌روند اما پس از مدتي کوتاه دوباره همان وضعیت سابق پيش مي‌آيد. هزاران نوع رژیم غذایی لاغری وجود دارد، اما به‌راستي کدام برای کاهش وزن مؤثر است کدام را باید برگزید؟ شاید کلید حل این معما، ژنتیک باشد.

این فكر از کجا به ذهن دانشمندان رسید؟

ایده‌ی رژیم غذایی لاغری بر اساس دي‌ان‌آ، از این حقیقت ساده آغاز شد که اغلب رژیم‌های غذایی لاغری برای بسیاری از افراد سودمند نبود. بر اساس مطالعات انجام شده، ۹۵ درصد كساني که می‌توانند اضافه‌وزن خود را کاهش دهند، در طی چند سال دوباره به اضافه‌وزن مبتلا می‌شوند و ۴۱ درصد این عده دوباره به وزن سابق بازمی‌گردند.

برای کشف واقعیت، پژوهشي گسترده در دانشگاه استانفورد به انجام رسید و در طی آن، در یک دوره‌ی طولانی، اثر رژیم‌های لاغری گوناگون بر افراد مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیقات، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که افراد گوناگون به رژیم‌هاي غذایی مختلف واکنش مثبت نشان می‌دهند. برای برخی، رژیم غذایی کم‌پروتئین مفید بود درحالی‌که افراد دیگری از این رژیم غذایی هیچ بهره‌ای نمی‌بردند؛ اما درعوض به رژیم غذایی کم‌چربی واکنش مثبت نشان می‌دادند. در ادامه‌ی این تحقیقات، رژیم غذایی لاغری بر حسب نوع دي‌ان‌آ برای سه نوع ژن مختلف مورد آزمایش قرار گرفت. نتیجه حیرت‌انگیز بود! میزان موفقیت در کاهش وزن تا میزان زیادی افزایش یافت. دکتر دیوید کاتز، متخصص رژیم‌درمانی، می‌گوید: «رژیم غذایی بر اساس ژن‌ها بسیار مؤثر است زیرا ژن‌ها هستند که میزان ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌ها و همچنین میزان سوخت‌وساز در بدن را تعيين مي‌كنند.»

البته لازم نیست برای تشخیص نوع ژن خود آزمایش ژنتیک انجام دهید. نشانه‌های زیادی هستند که می‌توانند شما را در تشخیص نوع ژنتان یاری دهند. در ادامه به سه نوع رژیم غذایی بر اساس ژن‌ها، یعنی رژیم غذایی کم‌چربی، رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و رژیم غذایی متعادل اشاره می‌کنیم و نشانه‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس آن، نوع ژن خود را تشخیص دهید.

رژیم غذایی کم‌چربی

اگر:

  • در سوابق خانوادگی‌تان سابقه‌ی بیماری‌های قلبی مشاهده مي‌شود؛
  • همواره میزان انرژی شما پایین است؛
  • میزان کلسترول بد (LDL) شما بالاست؛

بهتر است از این رژیم غذایی پیروی کنید. این رژیم غذایی موجب لاغری‌تان خواهد شد و علاوه بر این، شما را در برابر بیماری‌های قلبی، که مستعد ابتلا به آن‌ها هستید، محافظت می‌کند. از خوردن غذاهای چرب، شکر تصفیه‌شده و کربوهیدرات‌ها پرهیز کنید. این مواد غذایی شما را خسته و خواب‌آلود می‌کنند. برای این‌که انرژی بیشتری داشته باشید، کربوهیدرات‌های کم‌چربی مانند غلات کامل، به‌خصوص عدس و لوبیا چشم‌بلبلی مصرف کنید. از روغن‌های اشباع‌نشده‌ی مونو نظير روغن زیتون و آوکادو استفاده كنيد.

اصول اولیه‌ی رژیم غذایی کم‌چربی:

  • مصرف چربي روزانه‌ي شما نبايد بيش از 77 گرم باشد.
  • غذاي روزانه‌تان از هفتاد درصد كربوهيدرات كم‌چربي، پانزده درصد پروتئين و پانزده درصد چربي تشكيل شود.

رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات

اگر:

  • در چاقی شما در ميانسالي آغاز شده است؛
  • فشار خون بالا دارید؛
  • ميزان تری‌گلیسیرید خونتان بالاست؛

بهتر است از رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات استفاده کنید. اگر اندازه‌ی دور کمرتان بیش از 95 سانتی‌متر است، در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی، انسداد کیسه‌ی صفرا و دیابت هستید و به احتمال قريب به يقين در برابر انسولین مقاوميد. این بدان معناست که شما به‌سختی می‌توانید قند خونتان را به انرژی تبدیل كنيد. اگر ده درصد از وزن خود بکاهید، تا میزان زیادی فشار خون بالای خود را كاهش خواهيد داد. برای پیروی از این نوع رژیم غذایی، غذاهای کم‌چربی و میزان محدودی کربوهیدرات مصرف کنید و به‌ویژه از مواد غذایی که آرد و نشاسته در خود دارند بپرهيزيد.

اصول رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات:

  • در طی روز تنها ۲۰ تا ۶۰ گرم کربوهیدارت مصرف کنید.
  • غذای روزانه‌تان از سی درصد کربوهیدرات، چهل درصد چربی و سی درصد پروتئین تشکیل شود.

رژیم غذایی متعادل

اگر:

  • در سوابق خانوادگی شما سابقه‌ی ابتلا به دیابت و بیماری قلبی مشاهده مي‌شود؛
  • مرتب به سوءهاضمه و یبوست دچار مي‌شويد؛

باید از این رژیم غذایی پیروی کنید. به‌طوركلی این دستور را به خاطر داشته باشید: «هرچه برای پدر و مادرتان خوب بوده، برای شما نیز خوب است.» رژیم غذایی شما باید بر اساس رژیم غذایی اجدادتان باشد. به‌عنوان مثال، مردمان اسکاندیناوی به‌خوبی قادرند لبنیات را هضم كنند اما اغلب چینی‌ها و امریکایی‌ها به لاکتوز حساسيت دارند و مصرف لبنیات برای‌شان مناسب نیست.

اصول رژیم غذایی متعادل:

غذاي روزانه‌ي شما بايد در طي روز شامل پنجاه درصد كربو هيدرات، سي درصد چربي و بيست درصد پروتئين باشد.


برای درج آگهی در سایت سالن یار و مجله راز با مدیر تبلیغات دو هفته نامه پرتیراژ و قدرتمند”راز” علی نظامی فرد تماس بگیرید. 
شماره تماس : 09194403319

Leave a Reply

Your email address will not be published.