چگونه حرفه‌ای سخنرانی کنیم؟

اصول سخنرانی در همایش و سمینار
اکتبر 17 2017

چگونه حرفه‌ای سخنرانی کنیم؟

سالن یار(تشریفات و اجاره سالن همایش،سمینار،کنفرانس)

مجله رازمهرنوش صفایی : اگر هدف شما ایجاد تغییر یا جهت دادن به مقاصد و نگرشی خاص است یا دوست دارید هنگام سخنرانی، دیگران به سخنانتان گوش ‌دهند و محتوای کلامتان را درک کنند، در این صورت چاره‌ای ندارید جز آن‌که برخی قوانین و مقرراتی را که سخنرانان حرفه‌ای رعایت می‌کنند، فرا بگیرید. این اصول عبارت‌اند از:

  • برای آغاز سخنرانی، میان خود و شنوندگان موضوعی مشترک‌ بیابید: اگر سطح اطلاعات شما و حاضرین در سخنرانی متفاوت باشد، یافتن موضوعی مشترک می‌تواند موجب ارتباط میان شما و آن‌ها شود. بنابراین در گام نخست وجوه مشترک میان خود و حاضرین را بیابید و درباره‌ی آن سخن بگویید. دقت کنید که در این حال هرگز برای جذب مخاطب، کلامتان را با عذرخواهی شروع نکنید، زیرا آغاز سخنرانی با جملات عذرخواهانه درباره‌ی تأخیر زمانی یا موضوع بحث، شما را از چشم مخاطب می‌اندازد.
  • سخنان خود را به‌گونه‌ای متفاوت آغاز کنید: آغاز سخن به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت سبب می‌شود توجه افراد به‌سوی شما و کلامتان جلب شود و با این روش به‌آسانی می‌توانید به روح مخاطب خود نفوذ کنید. پس بهتر است گاهی کلام خود را با طنزی هدف‌دار یا مطلبی خنده‌دار که با موضوع بحث همخوانی دارد، آغاز کنید و بدانید بعضی سخنرانان حرفه‌ای نیز سخنرانی خود را با ارائه‌ي سند و مدرک یا طرح پرسشی مهم آغاز می‌کنند، زیرا طرح پرسش سبب می‌شود مخاطبین از همان ابتدای کلام، توجهشان به مطلب جلب شود.
  • شرایطی فراهم کنید که مخاطبین بتوانند با موضوع بحث ارتباط بیشتری یابند: بهره‌گیری از عکس، ویدئو، اسلاید و کلیه‌ی لوازم سمعی بصری می‌تواند به ایجاد ارتباط حسی بیشتر مخاطبین با موضوع مورد بحث کمک کند. سخنرانی با کمک این امکانات، امروزه بسیار متداول و اثربخش است.
  • بیش از حد رسمی نباشید: افراد در جوامع امروزی از رسمی بودن زیاد خوششان نمی‌آید. بنابراین بهتر است به‌جای آن‌که خیلی رسمی سخن بگویید، مخاطبین را وادارید تا احساس کنند با وجود احاطه‌ای که به موضوع مورد بحث دارید، همچنان یکی از آن‌ها هستید. دقت کنید که اگر بیش از حد خود را به چارچوب‌های رفتاری رسمی مقید کنید، آن‌ها شما را نمی‌پذیرند.
  • هنگامی که مخاطب خسته به‌نظر می‌رسد، با ذکر چند مثال شرایط را بهبود بخشید: به‌کارگیری مثال‌های جذاب سبب می‌شود مسیر سخنرانی تغییر کرده و مخاطب دوباره بر موضوع مورد بحث تمرکز یابد.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید: افرادی که با آن‌ها سخن می‌گویید، نباید برای پیگیری و فهم جملات شما دچار مشکل شوند. با جملات ساده و کوتاه سخن بگویید تا هر کس به‌آسانی حرفتان را بفهمد و به‌سادگی به هدف مورد نظرتان دست یابد.
  • از کاربرد کلمات ادیبانه، تخصصی، تکنیکی و غیر رایج بپرهیزید: بپذیرید برخی کلمات فقط به درد فرهنگ لغات می‌خورند؛ اما متأسفانه برخی سخنرانان حرفه‌ای هنگام به‌کارگیری آن‌ها فکر می‌کند درایت و کمال خود را به رخ مخاطب می‌کشند، حال آن‌که چنین کلماتی سبب ایجاد فاصله‌ای عمیق میان سخنران و شنوندگان می‌شود. سخنرانان حرفه‌ای باید از کلماتی استفاده کنند که شنوندگان در هر سطح علمی، آن را بفهمند و تنها زمانی از کلمات تخصصی یا واژه‌های تکنیکی استفاده می‌کنند که مجبور به این کار باشند.
  • حتماً دو جنبه از یک موضوع را بررسی کنید: موضوع صحبت شما هر چه هست، حداکثر دو جنبه از آن را طرح و بررسی کنید، زیرا در این حالت، درصد افرادی که منظور شما را می‌فهمند کمتر خواهد شد.
  • با تغییر تن صدا، مخاطب خود را تعقیب کنید: با تغییر تن صدا و نگریستن به چهره‌ی تک‌تک افراد حاضر در سالن، ارتباط خود را با مخاطبانتان حفظ کنید.
  • از ژست‌ها و حالت‌های گوناگون چهره استفاده کنید: مهم‌ترین عنصری که سخنران را حمایت می‌کند، زبان بدن است. پس به کمک دست و صورت شرایطی را فراهم کنید؛ اما در آن اغراق نکنید. زبان اندام‌ها به یاری زبان گفتاری می‌شتابد و آن را قدرتمند می‌سازد. بهترین راه برای ایجاد هیجان در جمع‌های شلوغ، بالا بردن دست راست یا چپ یا انگشتان است.
  • به آنچه می‌گویید، گوش فرا دهید: بدون فکر سخن نگویید. هیجان یا نگرانی نباید دلیلی شود که به سخنان خود گوش ندهید. زمانی که به اغراق در کلمات و حرکتتان پی بردید، بایستید، خود را از درون کنترل کنید و آرام بگیرید، گویی تازه می‌خواهید شروع به سخنرانی کنید؛ سپس موضوع را ادامه دهید.
  • به زمان توجه کنید: اگر زمانی مشخص را برای شما در نظر گرفته‌اند، بیش از آن سخن نگویید و سخنرانی‌تان را بر اساس همان زمان تنظیم کنید. اگر موضوع بحث طولانی است، در نظرگیری زمان استراحت را بین سخنانتان فراموش نکنید.
  • سخنانتان را در جهت احساسات شنوندگان به پایان برسانید: اگر تمام سخنان شما در جهت دستیابی به هدفی خاص است، سخنانتان را در جهت انگیزش احساسات شنوندگان به‌پایان برسانید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.