کمبود روی، باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می‌شود

روی لوبیا نخود ماش حبوبات
اکتبر 19 2017

کمبود روی، باعث کاهش قدرت حافظه و ضریب هوشی می‌شود

سالن یار(تشریفات و اجاره سالن همایش،سمینار،کنفرانس)

مجله رازمهرنوش صفایی :

روی، یکی از مواد بسیار ضروری برای بدن انسان است که متأسفانه کمبود آن عوارض جبران‌ناپذیری به سلامت وارد می‌سازد. از جمله عوارض ناشی از کمبود روی کاهش رشد جسمانی، تأخیر در بهبود زخم‌ها و آسیب‌های پوستی، ریزش مو، بی‌اشتهایی، از دست دادن حس چشایی و بویایی، کوتاهی قد و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی است که پزشکان و پژوهشگران، تاکنون درباره‌ی آن اتفاق نظر داشته‌اند؛ اما آنچه امروزه توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است، تأثیر مستقیم و چشمگیری است که کمبود میزان روی، بر قدرت حافظه و ضریب هوشی افراد برجای می‌گذارد. امروزه بسیاری از پزشکان اطفال معتقدند کاهش روی حتی به‌اندازه‌ای ناچیز می‌تواند سبب کاهش رشد کودک و در نتیجه تأخیر در بلوغ وی شود. علاوه بر آنچه گفتیم روی با تأثیر بر افزایش تولید ویتامین D، بر جذب کلسیم و رشد استخوانی مؤثر است و کمبود آن سبب مشکلاتی همچون پوکی استخوان می‌شود:

به همین منظور امروزه توصیه می‌شود برای پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود روی، خانم‌ها روزانه 12 میلی‌گرم و آقایان 15 میلی‌گرم مکمل غذایی حاوی روی مصرف کنند. البته توجه داشته باشید که مصرف این مکمل‌ها حتماً باید همراه غذا باشد تا از تهوع ناشی از آن کاسته شود. منابع طبیعی و گیاهی روی عبارت‌اند از: جگر، گوشت قرمز و سفید، تخم ‌مرغ، لوبیا و عدس، غلات سبوس‌دار، شیر و مواد لبنی و انواع مغزها از جمله بادام‌زمینی، گردو و فندق که همگی از منابع غنی روی به‌شمار می‌آیند.


Leave a Reply

Your email address will not be published.