كمردرد شايع‌ترين بيماري پس از سرماخوردگي

کمردرد
اکتبر 14 2017

كمردرد شايع‌ترين بيماري پس از سرماخوردگي

سالن یار(تشریفات و اجاره سالن همایش،سمینار،کنفرانس)

مجله رازنگين اصل زاد : کمردرد شايع‌ترين بيماري پس از سرماخوردگي و دومين علت مراجعه‌ي بيماران به پزشك است و همچنین پنجمين علت رايج بستري شدن در بيمارستان و سومين دلیل جراحي شايع در افراد به‌شمار می‌آید. بسياري از مردم بر اين باورند كه كمردرد به‌دليل بلند كردن اجسام سنگين يا گرفتگي عضلات بدن در اثر بد خوابيدن ايجاد مي‌شود؛ اما پزشكان معتقدند كمردرد به‌دليل عادات غلط در مردم ايجاد مي‌شود که زمينه‌ساز كمردرد مزمن در افراد است. این عوامل عبارت‌اند از:

  1. رانندگي دراز‌مدت آن هم درحالي‌كه گردن و شانه‌ها به‌سمت جلو خم است، سبب سخت شدن قفسه‌ي سينه و درنتيجه فشار به گردن و ستون فقرات مي‌شود. براي پيشگيري از كمردرد هنگام رانندگي بايد در زاويه‌ي نود درجه بنشينید و صندلي خود را به فرمان ماشين نزديك كنید تا به‌سمت جلو هیچ‌گونه کششی نداشته باشد. در ضمن افرادی كه رانندگي شغل آن‌ها است، بايد هر سه ساعت يك‌بار از خودروي خود پياده شوند و پنج دقيقه نرمش کنند.
  2. نشستن بيش از حد پشت ميز به‌ویژه در وضعيتي غير متعارف و غير استاندارد سبب ايجاد كمردرد مزمن مي‌شود، چراكه ماهيچه‌هاي كمر وقتي ساعات زيادي بيكار و در يك وضعيت باقي مي‌مانند، ضعيف مي‌شوند و اين ضعف باعث ايجاد احساس درد در كمر مي‌گردد. نشستن در زاويه‌ي 135 درجه به كاهش فشار وارده بر ستون فقرات افراد كمك شاياني مي‌كند؛ بنابراين هر چند دقيقه يك‌بار از حالت نود درجه خارج شده، به‌اصطلاح كمي لم دهید و به حالت 135 درجه در بيايید.
  3. تحقيقات نشان داده است چهل درصد از افرادي كه بعد از كمر درد از فعاليت ورزشي خود دست كشيده‌اند، با كمردردي به‌مراتب سخت‌تر مواجه شده‌اند. متخصصان ستون فقرات و پزشكان معتقدند كه ورزش به‌ویژه پياده‌روي‌هاي سبك و منظم و انجام نرمش‌هايي مثل خم كردن بدن و رساندن نوك انگشتان دست تا زير زانو برای بهبود بسیاری بیماری‌ها از جمله كمردرد بسيار مفيد است. همچنين انجام فعاليت‌هايي مثل يوگا نه‌تنها باعث كاهش استرس مي‌شود، بلكه تا حد چشمگیري درد كمر را كاهش مي‌دهد. بنابر پژوهش‌های محققان دانشگاه واشنگتن، فعاليت‌هايي مانند يوگا كه تنفس عميق و آرامش جسم و تن را در طول فعاليت به‌دنبال دارد، مي‌تواند در كاهش دردهاي عضلاني و مفصلي تأثير به‌سزايي داشته باشد.
  4. شكستن قولنج يكي ديگر از عادات غلطي است كه در دراز‌مدت باعث ايجاد يا تشديد آسيب‌هاي كمري مي‌شود. افرادي كه به اين عادت غلط دچارند، بهتر است به‌جاي اين كار، براي رفع خستگي كمرشان چند نرمش ساده انجام دهند. خم شدن به پايين و طرفين به‌صورت آرام و مكرر مي‌تواند ميل و عادت افراد را به شكستن قولنج به‌مرور زمان از بين ببرد.
  5. حمل كيف‌هاي سنگين يكي ديگر از عادات غلطي است كه آسيب زيادي به ستون فقرات افراد و گاه كودكان وارد مي‌سازد. جالب است بدانید آسيبي كه به كمر و ستون فقرات در حين حمل يك كيف سنگين وارد مي‌شود، معادل همان آسيبي است كه در حين انجام حركات ورزشي فوق حرفه‌اي و سنگين به كمر وارد مي‌شود.
  6. استفاده از تشك‌هاي قديمي و فرسوده، يكي ديگر از علل پيدايش كمردرد مزمن به‌شمار می‌آید، زیرا عمر مفيد هر تشك حتي از نوع عالي آن هشت تا ده سال است. تشك فرسوده و قديمي شما مي‌تواند قاتل خاموش ستون فقراتتان باشد. لذا توصيه مي‌شود در صورتي كه صبح‌ها با درد كمر از خواب بر می‌خیزید، تشك خود را عوض كنید و به‌جاي آن تشكی خوب و طبي بخريد.
  7. تغذيه‌ي نامناسب نيز يكي ديگر از علل شايع كمردرد است. بر اساس آخرین یافته‌های علمی، تغذيه و سوخت‌وساز شيميايي نامناسب در بدن باعث ارسال سيگنال‌هاي عصبي حاوي پيام درد به مغز مي‌شود. رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به كمردرد، رژيمي است كه بتواند التهاب بدن را كاهش بدهد و فاقد كافئين باشد، لذا خوردن چاي، قهوه، شكلات، نوشابه و همچنين غذاهاي فراوري‌شده مثل سوسيس و كالباس و كنسرو، به افراد مبتلا به كمردرد توصيه نمي‌شود.
  8. پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌بلند مي‌تواند عاملي براي ايجاد يا وخيم‌تر شدن درد كمر و ستون فقرات در شما باشد زماني كه افراد كفش پاشنه‌بلند مي‌پوشند، مجبورند براي حفظ تعادل بدن كمي متمايل به جلو راه بروند و در نتيجه كمر را وادار به تحمل وضعيت و وزن بيشتري کنند. لذا توصيه مي‌شود افراد در محل كار خود از كفش‌هاي بدون پاشنه و سبك و راحت استفاده كنند.
  9. اعتياد به ديدن برنامه‌هاي تلويزيوني، چت و بازارهاي كامپيوتري يكي ديگر از قاتلين خاموش سلامت ستون فقرات در افراد سنين مختلف به‌شمار می‌آید. براي رفع اين مشكل توصيه مي‌شود هنگام تماشاي سريال يا برنامه‌ي مورد علاقه‌تان، تلفن یا كنترل تلويزيون را دور از دسترس قرار دهيد تا براي برداشتن و استفاده از آن‌ها مجبور شويد در طول مدت تماشاي تلويزيون يا استفاده از كامپيوتر چند بار از جاي خود برخیزید.

رژيم غذايي مناسب براي افراد مبتلا به ديسك كمر يا درد ستون فقرات (كمردرد)

توصيه مي‌شود افراد مبتلا به كمردرد از خوردن گوشت قرمز خودداري كنند؛ چراكه بنابر آخرین دستاوردهای پژوهشی، اسيد اوريك موجود در گوشت قرمز سبب تشديد درد مفاصل و عضلات مي‌شود. در عوض مصرف ماهي، آجيل و دانه‌هاي خوراكي مثل بادام، گردو، سويا، حبوبات و سيب‌زميني به اين افراد پیشنهاد مي‌شود. همچنين مصرف مكمل‌هاي غذايي حاوي كلسيم، منيزيم، ويتامين E، آنتي‌اكسيدان، ويتامين C، روي، مس، منگنز و ويتامين A به كاهش درد در اين افراد كمك شاياني مي‌كند. مصرف ويتامين 6B نيز در تسكين و كاهش كمردردهايي كه به‌دليل دردهاي عصبي ايجاد شده و همچنين كاهش علايم آرتريت تأثير چشمگیري از خود برجاي مي‌گذارد. توجه كنيد كه مصرف بيش از حد ويتامين 6B سبب ايجاد مسموميت عصبي مي‌شود، به‌ویژه زماني كه به‌تنهايي و بدون مصرف ساير ويتامين‌هاي گروه B و منيزيم مصرف مي‌شود.


Leave a Reply

Your email address will not be published.