تقویت مغز در بیست‌وچهار ساعت

تقویت مغز
دسامبر 25 2016

تقویت مغز در بیست‌وچهار ساعت

سالن یار

دوهفته نامه راز : مغز ما اندامی است که باید از آن استفاده کرد وگرنه آن را از دست خواهیم داد. در ادامه رهنمودهايي را خواهید آموخت که به شما کمک می‌کند در یک شبانه‌روز به تقویت مغز خود بپردازید. فرقي نمي‌كند در چه سنی باشید؛ اگر هر ماه یک شبانه‌روز را به انجام این تمرینات اختصاص دهید می‌توانید سلامت ذهن و مغزتان را تضمین کنید.

 

برنامه برای یک شبانه‌روز تمرین و تقویت مغز:

ساعت 6 صبح: از خواب بیدار شوید و قهوه بو کنید

بر اساس تحقیقات دانشگاه کیورین در ژاپن، یکی از رایحه‌هایی که می‌تواند مغز را تحریک کند، رایحه‌ی قهوه است. بنابراین حتی اگر تصمیم ندارید قهوه بنوشيد، می‌توانید کمی قهوه دم کنید و از رایحه‌ی خوش آن لذت ببرید. علاوه بر این بهتر است هر صبح یک فنجان قهوه بنوشید. بر اساس بررسی‌هایی که در فرانسه انجام شده، زنان شصت‌وپنج‌ساله به بالا که روزانه سه فنجان قهوه می‌نوشند، سي‌ودو درصد کمتر از زنانی که در روز کمتر از یک فنجان قهوه می‌نوشند در به‌یادآوردن کلمات دچار فراموشی می‌شوند.

ساعت 7 صبح: صبحانه‌ی مخصوص مغز بخورید

از یک صبحانه‌ی بسیار مقوی برای مغز بهره ببرید. می‌توانید به این منظور، برشتوک سبوس‌دار، ماست کم‌چربی یا قره‌قاط میل کنید. قره‌قاط یکی از میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌تواند جریان خون را در مغز افزایش دهد و بدین شکل کارایی دستگاه عصبی را بهبود بخشد.

ساعت 8 صبح: بازی ذهنی انجام دهید

هنگام صرف صبحانه، از یک بازی ذهنی لذت ببرید. می‌توانید جدول کلمات متقاطع حل کنید یا از جدول سودوکو استفاده کنید. بر اساس توصیه‌ی دکتر سینتیا گرین نویسنده‌ی کتاب بازی برای تقويت مغز بهترین راه‌ها برای تقویت حافظه و بالابردن سرعت مغز، حل‌کردن جدول و شطرنج بازي‌كردن است.

ساعت 9 صبح: مسير تازه‌اي براي رفتن به سر كار انتخاب کنید

هنگام رفتن به محل کارتان، از بخشی از مغز و همچنین هیپوتالاموس که حافظه و جهت‌یابی را راهبري مي‌كند استفاده كنيد و از مسيري تازه به محل كار برويد!

ساعت 10 صبح: به خود حرکت دهید

سعی کنید ورزش‌هایی را انجام دهید که جريان خون را در بدن سرعت ببخشند و خون بیشتری را به مغز برسانند. اگر فرصت ندارید به باشگاه ورزشی برويد، حدود 700 متر پیاده‌روی کنید. می‌توانید برای پیاده‌روی به پارک بروید یا کمی دورتر از محل کارتان از خودرو پیاده شوید و پیاده‌روی کنید. مطمئن‌ترین راه برای حفظ سلامت مغز این است که هر روز دست‌كم یک کیلومتر پیاده‌روی کنید.

ساعت 11 صبح: محیط کار خود را روشن نگه دارید

اتاقی را که در آن کار می‌کنید روشن نگه دارید. نور طبیعی عملکرد مغز و میزان هوشیاری‌تان را بهبود می‌بخشد و موجب خواهد شد بتوانید در مواقع بحرانی بهتر و سریع‌تر تصمیم بگیرید. همچنین بر بالارفتن سطح توانایی حافظه و خلق‌وخو اثر مثبتی خواهد داشت. دانشمندان بر این باورند که دلیل اصلی این تأثيرات مثبت آن است که این، همان نوری است که انسان قبل از اختراع لامپ و الکتریسیته از آن بهره می‌برده است.

ساعت 1 بعدازظهر: یک ناهار ترد بخورید

هویج، کرفس و فلفل دلمه‌ای منابع سرشار از لوتنولین هستند که می‌تواند احتمال ابتلا به پیر مغزی را کاهش دهد. برای این‌که غذایتان را برای مغز مفیدتر سازید، توصیه می‌کنیم آن را با روغن زیتون بپزید و پس از ناهار دم‌كرده‌ي بابونه یا نعناع بنوشید که همگی داراي لوتنولین فراوان هستند.

ساعت 2 بعدازظهر: چرتي بزنید

بدون شک همه‌ی شما در مورد فواید خواب میان روز شنیده‌اید. تحقیقات دانشگاه برکلی به اثبات رسانده است که چرت‌زدن در میزان هوشیاری و سلامت مغز افراد اثر بسیار خواهد داشت. كساني که در میان روز چرتي کوتاه بزنند، توانایی بیشتری در یادگیری از خود نشان می‌دهند.

ساعت 3 بعدازظهر: گشتی در اینترنت بزنید

با چرخ‌زدن در اینترنت و كندوكاو در سایت‌ها می‌توانید به بالاتررفتن سطح هوشیاری و سریع‌الانتقال شدن مغزتان کمک کنید. بهتر است برای این‌که به تقویت مغزتان بپردازید، به سایت‌هایی سر بزنید که مرتب به سراغشان نمی‌روید.

ساعت 4 بعدازظهر: همین حالا سیگار را ترک کنید

امروز برای همیشه سیگار را کنار بگذارید. دانشمندان فرانسوي به‌تازگي به اثبات رسانده‌اند که مردان و زنان میانسالی که سیگار می‌کشند، دوبرابر دیگران در معرض خطر ابتلا به کاهش حافظه قرار دارند.

ساعت 5 بعدازظهر: كارهاي جديد را امتحان کنید

بر اساس گفته‌ی دکتر پل ناسبام، نویسنده‌ی کتاب مغز خود را نجات دهید، تغییرات کوچک در کارهای روزمره و تکراری می‌تواند برای مغز شما نوعی ورزش محسوب شود که کارایی آن را چندبرابر خواهد کرد. بدین منظور می‌توانید مسیر برگشت جديدي را انتخاب کنید، غذاهای جدید بپزید یا کارهایی را بیاموزید که دوست دارید.

ساعت 6 بعدازظهر: یک شام غنی از امگا 3 تدارك ببينيد

برای شام ماهی سالمون، تن یا ساردین ميل کنید.

ساعت 7 بعدازظهر: همراه با افراد خانواده شام میل کنید

یکی از عواملی که کمک می‌کند در کهنسالی نیز مغز سالم و فعالی داشته باشید این است که روابط اجتماعی مناسب و زیادی داشته باشید. بررسی‌هایی در سال 2008 در دانشگاه جان هاپکینز نشان داده است که رفت‌وآمدهای خانوادگی می‌تواند خطر ابتلا به پیر مغزی را در افرادی که به‌طور ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، کاهش دهد.

ساعت 8 بعدازظهر: کنترل ازراه‌دور تلویزیون را کنار بگذارید

بهتر است زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید. در افراد چهل تا شصت‌ساله، به‌ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، 3/1% احتمال ابتلا به پیر مغزی افزایش خواهد یافت و این در حالی است که هر ساعت پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند این خطر را تا هجده درصد و انجام‌دادن آزمون‌هاي هوش تا شانزده درصد کاهش دهد.

ساعت 9 بعدازظهر: یک زبان خارجی بیاموزید

كساني که توانایی صحبت‌کردن به دو زبان را دارند، در انجام وظایف کارآمدتر از دیگران عمل می‌کنند. بر اساس مطالعات دکتر جودیت کرول، استاد دانشگاه پنسیلوانیا، آموختن موسیقی نیز همین تأثیر را در افراد خواهد داشت.

ساعت 10 بعدازظهر: برای خواب آماده شوید

کیفیت و اندازه‌ی نور محلی که در آن می‌خوابید در کیفیت خواب شما تأثیر فراوان خواهد داشت. بهترین نور برای خواب، نور آبی ملایم است.


برای درج آگهی در سایت سالن یار و مجله راز با مدیر تبلیغات دو هفته نامه پرتیراژ و قدرتمند”راز” علی نظامی فرد تماس بگیرید.
شماره تماس : 09194403319

Leave a Reply

Your email address will not be published.