تشریفات فوق حرفه ای و آئین رفتار بین المللی

مه 28 2016

تشریفات فوق حرفه ای و آئین رفتار بین المللی

محمد علی معصومی

بخش هفتم: رعايت چند اصل مهم تشريفاتي

  • الف: آداب تماس تلفنی
  • ب: آداب دست دادن
  • پ: كارت ويزيت
  • ت: رعايت تقدم بانوان
  • ث: چگونگي نصب عكس مقامات رسمي و قواعد حاكم بر آن
  • نکاتی که در نصب عکس باید بدان توجه داشت
  • ج: آداب استفاده از اتومبيل در تشريفات

الف: آداب تماس تلفنی

   در تلفن كردن نيز مي‌بايست اصول تقدم و تشريفات را رعايت نمود.

   مرسوم نيست فردي كه تلفن مي‌زند قبل از معرفي خود از طرف مقابل بخواهد كه خود را معرفي كند.

  مرسوم نيست فرد دون پايه به خصوص در فواصل نزديك به فرد مافوق خود تلفن بزند، مگر اين كه فرد مافوق چنين مجوزي را به وي داده باشد.

  مرسوم نيست فرد دون پايه به هنگام تماس از فواصل دور، فرد مافوق را از طريق منشي معطل نمايد،. بلكه اول مي‌بايست ارتباط وي برقرار و شخصاً با مافوق صحبت كند.

   ولي  فرد مافوق مي‌تواند از طريق منشي افراد را يافته و سپس به مقام مافوق ارتباط بدهد.

   به طور اصولي مقام مافوق نيز نبايد افراد را براي مدت طولاني پشت خط تلفن معطل نگاه دارد.

ب: آداب دست دادن

    در زندگي امروز دست دادن به صورت يك سنت اجتماعي معمول شده است و بايد آداب مربوط به آن را رعايت نمود. در گذشته دست دادن داراي مفاهيم مختلفي بوده است، من جمله مفهوم بيعت كردن و يا موافقت يا پيروي از يك خط مشي مشخص از آن استنباط مي‌شده است.

     در آداب دست دادن رعايت نكات ذيل حائز اهميت است:

   همواره مقام بالاتر و يا فرد مسن‌تر در دراز كردن دست پيش قدم مي باشد.

   دراز كردن دست توسط مقام پايين‌تر دور از نزاكت معمول مي‌باشد.

   به هنگام دست دادن می‌بايست به صورت طرف مقابل نگاه كرد و دست وي را فشرد و به وي توجه كرد.

   به هنگام دست دادن نبايد دست ديگر در جيب باشد و به جاي توجه به فرد مقابل به اطراف نگاه كرد.

   فرد تازه وارد مي‌بايست اول به مقام بالاتر و سپس به ساير افراد دست دهد.

  نبايد به مدت طولاني دست افراد را نگاه داشت و بيش از حد لزوم فشار داد، به خصوص در مواردي كه صميميتي بين طرفين وجود نداشته باشد.

   خانم‌ها همواره در دست دادن پيش قدم هستند، مگر آن كه فرد مقابل آن ها يك مقام بالاتر باشد.

   دست دادن با دستكش توسط آقايان برخلاف نزاكت است، در حالي كه خانم‌ها مي‌توانند با دستكش دست دهند.

  در كشورهاي اسلامي دست دادن با زنان حرمت دارد و اين امر مي‌بايست قبل از مواجهه شدن به نحو مقتضي به طرف مقابل تفهيم گردد تا از بروز سوء تفاهم جلوگيري شود.

پ: كارت ويزيت

  در  زندگي روزمره كارت ويزيت، وسيله معرفي و آشنايي و حفظ ارتباط و تماس با طرف مقابل است.

در زندگي ديپلماتيك، داشتن كارت ويزيت يك ضرورت است و ديپلمات ها حتي قبل از ورود به محل مأموريت نسبت به تهيه كارت ويزيت جهت خود اقدام مي‌نمايند.

  به طور معمول قطع كارت ويزيت براي مردان 5*9 و براي بانوان 4*8  مي‌باشد.

  براي كارت ويزيت رسمي مي‌بايست از زمينه سفيد استفاده نمود.

در وسط كارت نام و نام خانوادگي با حروف درشت، در ذيل آن سمت و عنوان فرد، و در ذيل آن با حروف كوچك تر اسم كشور نوشته مي‌شود. شماره تلفن و نمابر در سمت راست و پايين نشاني، و ايميل در سمت چپ و پايين كارت نوشته مي‌شود.

  با استفاده از كارت ويزيت مي‌توان بسياري از امور تشريفاتي را انجام داد.

  از كارت براي معرفي و آشنايي، تبريك، تشكر، ابراز هم دردي و عرض تسليت و خداحافظي استفاده نمود.

براي كاربرد كارت ويزيت در موارد فوق ، حروف اختصاري به كار مي‌رود كه در كشور ما استفاده از آن معمول نيست، ولي با توجه به اين كه اين مفاهيم در مراودات بين‌المللي به خصوص در بين ديپلمات ها معمول مي‌باشد آشنايي با اين مفاهيم ضروري مي‌باشد.

  اين علايم اختصاري از زبان فرانسه اقتباس شده و به همين ترتيب نيز در زبان انگليسي و ساير زبان‌ها معمول و به كار برده مي‌شود.

  اين علايم اختصاري و مفاهيم آن به شرح زير است و با حروف كوچك كتابي و با مداد نوشته مي‌شود.

p.r: pour remercierبراي تشكر

P.f:pour fete      براي تبريك

p.f.n.a:pour felicite nouvel an      براي تبريك سال نو

p.f.c:pour faire connaissanceبراي آشنائي

p.p.c:pour prendre conge             براي خداحافظي

Pour. :pour condoleancesبراي تسليت

p.p :pour presentationبراي معرفي

در  ارتباطات ديپلماتيك كارت ويزيت در موارد ذيل مورد استفاده قرار مي‌گيرد

رييس نمايندگي مي‌تواند براي معرفي عضو جديد نمايندگي، كارت ويزيت خود را همراه با كارت ويزيت شخص تازه وارد جهت سفارت خانه هاي مختلف و مقامات محلي ارسال نمايد. در اين صورت در پايين كارت ويزيت خود و با مداد حروف p.p  را براي معرفي همراه با كارت عضو جديد  مي‌فرستد.

  به هنگام معرفي و آشنايي، فرد تازه وارد مي‌تواند كارت خود را به طرف مقابل بدهد.

  در ساير موارد نيز با استفاده از علايم اختصاري فوق مي‌توان اقدام و مفاهيم مربوطه را به طرف مقابل منتقل نمود.

 

ت: رعايت تقدم بانوان

  رعايت تقدم بانوان در مناسبت ها و مراسم تشريفاتي و حتي در زندگي روزمره ضروري است.

  به هنگام ورود به اماكن و يا خروج از آن همواره بايد خانم‌ها را مقدم داشت و درب را براي ورود يا خروج  آنان نگاه داشت.

  در نشستن سر ميز مذاكره و يا ميز غذاخوري بايد تقدم بانوان را رعايت كرد.

  در ميهماني‌هايي كه ميزبان و همسر وي حضور دارند، ميهمانان با تعارف بانوي خانه سر ميز حاضر و با تعارف وي دست به غذا مي‌برند.

بـانوان در مـراسم تشريفاتـي داراي همان تقدمـي هستند كه همسر آن ها دارا مي‌باشد. ولي چنان چه بانويي به اعتبار موقعيت تشريفاتي خود داراي تقدم باشد، شوهر وي نمي‌تواند از همان تقدم برخوردار باشد.

ث: چگونگي نصب عكس مقامات رسمي و قواعد حاكم بر آن

  در كشورهاي مختلف جهان سنت هاي متفاوتي براي نصب عكس مقامات وجود دارد.

در بعضي از كشورها كه با سيستم هاي سلطنتي اداره مي‌شوند، پادشاه يا ملكه سمبل كشور خود هستند و فقط عكس آن ها در اماكن نصب مي‌شود.

در بعضي از كشورها، عكس يك قهرمان ملي و يا مبارزاتي به عنوان سمبل كشور انتخاب مي‌شود. مانند گاندي در هند و محمد علي جناح در پاكستان

  در برخي كشورها، رييس كشور مظهر و نماينده كشور است و عكس وي در اماكن نصب مي‌شود.

نکاتی که در نصب عکس باید بدان توجه داشت

به طور اصولي نصب عكس مخصوص اماكن سرپوشيده است و شايسته نيست عكس مقامات در فضاي آزاد نصب شود، مگر در مراسم رسمي و به طور موقت.

  همواره عكس رسمي شخصيت‌ها را مي‌بايست انتخاب و نصب نمود.

  چنان چه عكس يك يا چند شخصيت براي نصب انتخاب شود، مي‌بايست نگاه آنها در يك جهت باشد.

  معمولاً طويل ترين ديوار كه در آن پنجره نباشد و در صدر اتاق قرار داشته باشد براي نصب عكس انتخاب مي‌شود.

  تقدم  نصب عكس يا عكس‌ها به شرح ذيل مي‌باشد:

– چنان چه يك عكس مورد نظر باشد بايد آن را در وسط ديواري كه صدر مجلس بوده و فاقد پنجره باشد،  بايد نصب نمود.

– چنان چه نصب دو عكس مورد نظر باشد،  عكس سمت راست بيننده تقدم يك، عكس سمت چپ بيننده تقدم دو را دارد.

– چنان چه نصب سه عكس مورد نظر باشد، عكس وسط تقدم يك، عكس دوم سمت راست بيننده تقدم دو، و عكس سمت چپ بيننده تقدم سوم را دارد.

ج: آداب استفاده از اتومبيل در تشريفات

  به هنگام نقل و انتقال مقامات رسمي با اتومبيل نيز مي‌بايست اصول تقدم را مانند ساير موارد  رعايت نمود.

  صندلی روبروي ميهمانان همواره بايد خالي باشد و صندلي مقابل ميزبان را ميتوان اولويت سوم تلقي كرد.

  صندلي جلو و بغل دست راننده يا خالي است و يا در اختيار مأمور محافظ گذاشته مي‌شود.

  اين ترتيب تقدم در كشورهايي كه رانندگي از سمت چپ انجام مي‌شود بر عكس مي‌باشد.

  چنان چه اتومبيل را ميزبان هدايت كند، صندلي بغل دست وي متعلق به ميهمان است.

  در صورتي كه هدايت اتومبيل را رييس خانواده به عهده داشته باشد شايسته است همسر وي بغل دست وي قرار گيرد.

  چنان چه همسر داراي فرزند كوچك باشد به خاطر رعايت اصول ايمني مادر و فرزند در صندلي عقب قرار مي‌گيرند.

  با همين ملاحظات فرزنداني كه به سن رشد نرسيده‌اند، مي‌بايست در صندلي عقب قرار گيرند.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.