اعتمادبه‌نفس سريع در 5 مرحله

عزت نفس اعتماد به نفس
اکتبر 20 2017

اعتمادبه‌نفس سريع در 5 مرحله

سالن یار(تشریفات و اجاره سالن همایش،سمینار،کنفرانس)

مجله راز :

  • جلونشين باشيد: آيا تاکنون دقت کرده‌ايد در جلسات، کلاس درس و ديگر نشست‌ها، چرا ابتدا صندلي‌هاي عقب پر مي‌شوند؟ باید گفت بيشتر آدم‌ها مي‌خواهند در رديف‌هاي آخر بنشينند تا کسی آن‌ها را نبیند و دلیل این کار، آن است که اعتمادبه‌نفس ندارند.

جلو نشستن، اعتمادبه‌نفس ايجاد مي‌کند. آن را تمرين کنيد. از اين پس تا حد توان نزديک به جلو بنشينيد. بی‌شک در آن حالت کمي بيشتر نمايان مي‌شويد؛ در ضمن به‌ياد بسپارید که در موفقيت چيزي ناپيدا نيست.

  • خود را تشویق کنید: به‌خاطر کارهای خوبی که انجام می‌دهید، خود را تشویق کنید. برخی عادت کرده‌اند برای کارهای بد و نادرستی که مرتکب می‌شوند، هزاران بار خود را سرزنش کنند؛ اما یک بار هم بابت کارهای خوبشان تشویق نمی‌شوند. تشویق کردن خود ممکن است کاری ساده به‌نظر بیاید؛ اما به رشد اعتمادبه‌نفس شما کمک می‌کند. شما اکنون در حال انجام کاری مثبت هستید، زیرا مقاله‌ای برای تقویت اعتمادبه‌نفس خود می‌خوانید و تصمیم گرفته‌اید دگرگونی مثبتی در خود به‌وجود آورید. بنابراین شایسته‌ی تشویق شدن هستید. معطل نکنید و به خود آفرین بگویید. هیچ‌کدام از کارهای مثبت خود را کوچک و بی‌اهمیت تلقی نکنید. وقتی خداوند حتی به ذره‌ذره‌ی خوبی‌های ما پاداش می‌دهد، نمایانگر این است که همه‌ی کارهای خوب، شایسته‌ی تشویق و پاداش است. اگر یک ساعت خوب درس خوانده‌اید، اگر سخنی نیکو و سنجیده گفته‌اید، اگر در مشکلی صبور بوده‌اید، اگر اتاقتان را مرتب کرده‌اید یا به دوست خود نامه‌ای نوشته و احوالش را جویا شده‌اید، یادتان نرود که خود را تشویق کنید.
  • سريع‌تر راه برويد: روان‌شناسان، نامرتب ايستادن و شُل راه رفتن را به نگرش‌هاي ناخوشايند نسبت به خودِ ما، کار و آدم‌هاي پیرامونمان ربط مي‌دهند؛ ولي همچنين به ما مي‌گويند كه مي‌توانيد با تغيير طرز ايستادن و سرعت حرکت خود، نگرش‌هايتان را تغيير دهيد. اينك پي مي‌بريد که عمل بدن نتيجه‌ي عمل ذهن است. اشخاصي که به‌شدت ضربه خورده‌اند، تلوتلو مي‌خورند و لِخ‌لِخ‌کنان راه مي‌روند. به همین دلیل باید گفت اعتمادبه‌نفس آن‌ها صفر است. آدم‌هاي معمولي نیز معمولي راه مي‌روند و سرعتشان معمولي است. در ضمن ظاهر آن‌ها به همه مي‌گويد: «من درواقع خيلي هم به خودم افتخار نمي‌کنم!»

گروه دیگری از افراد نیز اعتمادبه‌نفسي عالي دارند. آن‌ها سريع‌تر از گروه متوسط راه مي‌روند و هنگام راه رفتن انگار آهسته مي‌دوند. در ضمن طرز گام برداشتن آن‌ها به دنيا مي‌گويد: «من بايد جاي مهمي بروم و کار مهمي انجام بدهم، زیرا مطمئنم در کاري که از حالا تا پانزده دقيقه‌ي ديگر انجام می‌دهم، موفق خواهم شد.»

با تندتر راه رفتن، اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید. شانه‌هاي خود را عقب ببرید، سرتان را بالا بگيريد، کمي تندتر حرکت کنيد و شاهد رشد اعتمادبه‌نفس خود باشيد. فقط امتحان کنيد و نتیجه را ببينيد.

  • 4. حرف خود را بزنيد: تاکنون افراد بی‌شماری را دیده‌ام که با وجود ادراک تيز و توانايي ذاتي فراوان خود به موفقیت دست نمی‌یابند؛ نه به اين دليل که دوست ندارند وارد بحث شوند، بلکه احساس می‌کنند اعتمادبه‌نفس ندارند.

فردي که در کنفرانس‌ها کم حرف مي‌زند، شايد نگرشش بي‌ارزش باشد یا فکر می‌کند اگر چيزي بگويد، ممكن است نادان به‌نظر آید یا احساس می‌کند بقيه‌ي افراد گروه، بيشتر از او می‌دانند. هر بار که فرد کم‌حرف موفق نشود در کنفرانس صحبت کند، احساس بي‌لياقتي و حقارت بيشتري مي‌کند و اغلب به خود قول مي‌دهد (با این‌که مي‌داند به آن عمل نخواهد کرد) که «دفعه‌ي بعد» صحبت کند.

هر بار که فردی کم‌حرف موفق نشود صحبت کند، اعتماد‌به‌نفسش به‌مرور کمتر مي‌شود؛ اما از جنبه‌ي مثبت، هرچه بيشتر حرف خود را بزند، اعتمادبه‌نفس خود را ارتقا مي‌بخشد و دفعه‌ي بعد آسان‌تر سخن مي‌گوید. بنابراین حرف خود را بزنيد و این کار را براي خود يک اصل قرار دهيد. وقتی در جلسه‌‌اي حضور مي‌يابيد، آزادانه عقاید خود را بر زبان آورید و در تمامی همایش‌های تجاري، جلسات خصوصي و انجمني که شرکت مي‌کنيد، داوطلبانه چيزي بگوييد. در این میان استثنایی قایل نشويد. اظهارنظر کنيد و پيشنهاد بدهيد. پرسش مطرح کنيد و آخرين نفري نباشيد که حرف مي‌زند. هيچ‌وقت از این‌که نادان به‌نظر برسید، نگران نباشید، زیرا بی‌شک این‌گونه نیستید. در ازاي هر فردي که با شما موافق نباشد، شخص ديگري خواهد بود که با شما همرأی است. از خود نپرسيد: «چرا جرأت مي‌کنم حرف بزنم؟»

  • لبخند بزنيد: بيشتر افراد معتقدند لبخند زدن به‌راستي مي‌تواند به بهبود روح و روان کمک کند. لبخند دارويي عالي براي ضعف اعتمادبه‌نفس است؛ ولي افراد بي‌شماري هنوز هم اين را باور نمي‌کنند، زيرا هنگام احساس ترس هرگز خنديدن را امتحان نکرده‌اند. اين آزمون کوچک را انجام دهيد. بکوشيد همزمان با احساس شکست، لبخند بزنيد. لبخند ترس را مغلوب مي‌کند، نگراني را از بين مي‌برد و غم را شکست مي‌دهد. لبخند واقعي، اثري بيشتر از درمان ناخشنودي دارد، زیرا مخالفت ديگران را فوراً از بين مي‌برد. از این رو اگر بی‌ریا لبخند بزنید، شخص مقابل به‌راستي نمي‌تواند از دست شما عصباني شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.